Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

A proč pořád běháš?


A proč pořád běháš? Proč tolik běháš? A to tě to furt baví? A je to ještě zdravý? A podobných otázek tohohle typu dostávám hromadu. Hlavně když se snažím vymyslet co nejlepší time-management, abych zvládla všechny aktivity/srazy a zároveň běh. Často s dovětkem, že bych měla spíš víc jíst. No ne, neměla bych.

A proč teda „tolik“ běhám?
Protože hezký břicho a hodně jídla? Ne, dělám si legraci…
Asi nemá smysl psát takový to klišé, že chci a že můžu. I když to je pravda. Když jsem kdysi začínala běhat a prošla tou začátečnickou asi umřu nechutí a udělala si z běhu koníček, tak po roce přišly krutý slova ortopedky, že já nikdy už moc běhat nebudu a pokud, tak do pěti kilometrů. Jenže já v tý době už přišla na chuť půlmaratonům. Teda na chuť.. Na sedmnáctým kilometru bych si nejraději pokaždý dala par facek..Ale ten cíl! Tam je ta chuť. Tehdy se mi sesypal svět, ale díky šikovný fyzioterapeutce jsem se za víc než měsíc rozběhla znova.
Od tý doby se v mým běžeckým životě stalo hromadu věcí – jakože pádů, přetížení a jiných bolístek. Ale taky hromada závodů, skvělých tréninků s partou, trenérem nebo sama. Byly doby, kdy jsem věděla, že nemůžu běhat dva dny po sobě a tak jsem běhávala 3x týdně. Doby, kdy jsem běhala 4x. Obvykle jsem běhala do 150 km měsíčně.

Od loňskýho srpna ale běh dostal v mým životě nějakým záhadným způsobem trochu jinej rozměr. Najednou nebyl problém mít měsíčně 180km, padaly osobáky jeden za druhým a v tu chvíli dostala jinej rozměr i ta vděčnost, že můžu. Taková láska jako trám! Protože, jestli jsem do tý doby říkala, že ho mám rada, tak tady jsem ho už fakt milovala. O běhu mluvím :-). A když jsem s lednem začala realizovat svůj šílenej sen o maratonu, tak se všechny otázky okolí ještě znásobily. Začala jsem běhat 200 km měsíčně a 5-6x týdně. A i když se moje maratonský sny rozplynuly jako pára, po běžecký pauze jsem během chvilky naskočila zpět na šest tréninků týdně. Protože se běh stal součástí mýho života nějak víc než kdy jindy. Tak jako si čistím 2x denně zuby, tak prostě nazouvám běžecký kecky. Protože si dny bez něj aktuálně neumím představit.

Běh se pro mě stal možnost upustit páru – nejlíp se utíká, kdy člověka honí vlastní hlava žejo. A taky je to chvíle jen pro mě. Pro moje myšlenky, pro hledání odpovědí na otázky. Překysličenej mozek je továrna na kreativitu, takže tempovej běh večer má pak za následek myšlenkovou párty v mojí hlavě, ale to mu odpustím. A ať už bude znít sebevíc klišoidně, běh je pro mě jako „neboj, bude to dobrý“. Rychlý běhy pomáhají mýmu sebevědomí, ty pomalý zase objevení aha momentů. Prostě taková meditace v pohybu. Díkybohu už to dávno není způsob, jak si zajistit možnost víc jíst. Anebo větší množství jídla vyběhat. Jo, i to bývaly důvody, proč obout kecky, i když se mi běhat vůbec nechtělo. Tak jako potřebuju každý den svou dávku kofeinu a arašídovýho másla, stejně tak potřebuju svoje kilometry. Někdy stačí pět a jindy mám pocit, že 15 je málo. Ano, je to totální závislost, ale vím, kde je hrana, za kterou nesmím jít. Kdy mě má tělo dost a kdy si prostě tu svou chvilku v teniskách musím odpustit. Což je většinou dost marně snažím svýmu okolí vysvětlit.
Zároveň mám ráda všechny svoje kamarády a vydržet se mnou, když neběhám, je dost těžký. Nedejbože, abych neměla kafe, a jsem na zabití, protivná a nejde se mnou vydržet. Takže až mě takovou potkáte, dejte mi kafe a pošlete mě běhat, slibuju, že se vrátím úplně jiná a s úsměvem!


Komentáře

Oblíbené příspěvky