Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

RunLabeRun - závod z druhé strany

Tak tohle bude dlouhý...

Párkrát jsem byla pomáhat na maratonu, který pořádá RunCzech. Poprvé to byla občerstvovačka před polovinou závodu, podruhé to byla ta cílová. Průběh byl vždycky stejnej. Přijdeš, postavíš stolky, nachystáš jídlo a pití (popřípadě houbičky), párkrát se necháš zbuzerovat těma, který to maj na starost, a čekáš. Proběhnou běžci a tím to končí. Uklidíš a jdeš domů. Je to skvělá zkušenost, člověk si pak víc váží, když sám nějaký závod běží a na občerstvovačce dostane houbičku a třeba i úsměv k tomu. Mně to vždycky dodalo i hromadu motivace.

Jít pomoct ale na štafetovej závod je trochu jinej level. Někdy na podzim loňskýho roku, kdy se mi kryl odlet na dovču se závodem podél Berounky, jsem slíbila, že na Run Labe Run určitě pomůžu. A to i přes to, že se měl krýt s Vltava runem. Kamarádi si mě docela dobírali, ale prostě priority. A já nerada svoje sliby porušuju.

Týden a půl před závodem přišla první prosba. Seznam předávek a jména lidí, kteří jsou ochotní pomoct. Úkol zněl celkem snadno, přiřadit jména k předávkám. Udělat ale definitivní plán mi trvalo týden. Týden plný plánovaní, přemýšlení, telefonování a psaní zpráv. A jedna hromadná Whatsapp skupina. Telefony s dobrovolníky střídaly telefony s organizátorem. Čím víc jsem se všem hrabala, tím víc otázek jsem měla. A čím se závod blížil, tím víc jsem se bála, že jsem někde něco po… pokazila. Že někdo nestihne přejet z místa na místo. Že na poslední chvíli zruší někteří svou účast. Jenže jsem nechtěla dát najevo obavy a stres, chtěla spíš být v posledních dnech před závodem opora.
Nakonec pomáhám i s pár drobnostmi okolo – jakože psát GPS souřadnice každé objednané toi-toice? No, když to paní chce :-). 

Pátek. Odjíždíme do Špindlu. Jestli jsem něco podělala, není cesty zpět. Dávám dohromady věci na předávky, vydávám startovní balíčky týmům, které přijely dřív. Nervozita trochu opadá, všichni jsou milí, těší se. Vtipkujeme o výběhu na sjezdovku. Večer se zvedá vítr a prší. I přes únavu nemůžu usnout. A po pár hodinách lehkého spánku zvoní nekompromisní budík.

Sobota. V pět ráno jsme na startu. Poslední balíčky a v šest vybíhají první závodníci. Mám husinu a zimou to není. Jedno selfíčko s organizátorem a jedu na svou první předávku po třetím úseku. Mám sebou trochu namočených vloček, kafe jsem stihla ještě před startem. Přijíždí první auta. Vtipkujeme a čas utíká rychleji, než jsem čekala. Nakonec přijíždí i organizátor a okolo 11 balíme předávku. A začíná něco, co bych si asi neuměla představit ani v těch nejdivočejších snech. Převozy stanů z a na předávky. V mezičase řeším hovory s dotazy a hledám náhradu na předávku, kde se nám paní vymluvila. A taky přichází čas prvního RedBullu. Mám krizi, málo špatného spánku začíná být znát.


Čas utíká rychlostí blesku, uvědomujeme si, že skoro nejíme ani nepijeme. Rychlá zastávka na jídlo a pokračujeme v cestě. Už je zase tma. Zadávám do navigace souřadnice předávky. Jedeme kopřivama, co mají snad dva metry, jestli mě organizátor nezabije teď, tak už nikdy. Nezabil a dokonce jsme i dojeli. Plánujeme další kroky s předávkama. Snažíme se šetřit kilometry a čas, ale stejně nás bude čekat 80 kilometrů zpět do Pardubic. A pak zase asi 90 zpět. Na hodinku dřímneme v autě. Překvapivě mám energie jako po prospané noci. Stavíme předávku a bavíme se s nejrychlejším týmem. Ty pak potkáme už na každé. A vyrážíme vstříc celonočnímu ježdění. Potkávám se s lidmi, kterými jsem si celý týden psala a volala. Je to zvláštní, ale já si to maximálně užívám.


Neděle.
V pět ráno vykládáme věci na mojí druhé předávce u Mělníka. Tachometr ukazuje přes 700 kilometrů. Okolo šesté čekám první běžce. Svítá a u řeky je to úžasný. Překvapivě nejsem vůbec unavená. Z mého snění mě vytrhnou kluci z nejrychlejšího týmu. „Vy jste fakt všude, to není možný!“ Spíš s nima to není možný, utekli už o hodinu a půl druhému týmu. Když odjíždí, volám na předávku po mně. Nikdo tam nebude, až doběhnou. Využívám toho, že mám přístup k seznamu kapitánů a v telefonu jejich čísla. Volám, omlouvám se a dělám předávku po telefonu. Jakmile mám tohle vyřešené, předávám věci do dalšího auta spolu s instrukcemi, co kam odvézt, vyzvednout, předat. Najednou přichází únava. Čeká mě jen předávka a žádné plánovaní, které mě drželo vzhůru celou noc. Spolu s dalšími běžci přijede i organizátor a fotografka, trochu mě rozptýlí a proberou, ale stejně přichází čas i na můj třetí RedBull. Někdy před třetí končím předávku a mírně komplikovaně jedu do cíle. Mrzí mě, že musím vytáhnout organizátora. Měl být v cíli celou dobu. A přichází další komplikace. Poslední dvě předávky musí někdo v osm vystřídat.

Moje vůle a síla být oporou je v háji. Na jednu stranu ze mě padá ten balvan stresu, kterej jsem si nesla poslední týden, na druhou je mi strašně líto, že přijdu o většinu doběhů, dohání mě únava a nedostatek jídla. Přichází slzy a nejdou zastavit.


Na hodinku se stavíme v cíli, vidím dobíhat tři týmy a vracím se zpět na trať. Najdeme pár minutek na spánek na předních sedačkách. Nevěřila bych, že dokážu tak rychle a tak hluboko usnout i na pár minut. Do cíle se vracíme s posledním týmem holek. Hrdinek, co to nevzdaly. Co to nevzdaly, i když měly problémy s orientací na trati, i přes některé neohrabané poznámky.

Doklízíme zbytek cíle a jeden stan po cestě. A já to od tý chvíle vstřebávám. A zároveň se vlastně začínám těšit na Berounku. A na další Labe run.

No… závěrem tohodle nekonečnýho povídání bych ráda poděkovala organizátorovi, že jsem mohla být součástí a trošku mu pomoct. Tenhle víkend mi dal neskutečnej zážitek. Běžci byli skvělí. Všichni. Jak ti první, tak i ti poslední.
Uvědomila jsem si, že je strašně důležitý mít vedle sebe lidi, na který se můžu na 100% spolehnout. Ty, co táhnou za jeden provaz. A že hranice lidskýho tělo jsou neuvěřitelný.  



Komentáře

Oblíbené příspěvky