Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

Když trénink není jen o běhu

Dneska bych si dovolila krátké (kecám, zase jsem se rozepsala) zamyšlení. Jak jinak než po běhu.

Od začátku ledna jsem pustila do poměrně tvrdého tréninku. Intervaly, tempa, longy. Můj týdenní objem se pohyboval mezi 50 – 60km. Běhalo se mi skvěle, nic mě nebolelo. A neskutečně jsem si to užívala. Snažila jsem se protahovat, nic světobornýho, ale snažila jsem se, víc než kdy jindy. Jenže s tím vším nezbýval čas na silové cvičení a jogu.  

Před třemi týdny jsem se stěhovala. Neskutečně hektický tři dny plný chození po schodech s krabicema a nábytkem. Běhat jsem chodila v mezičase, abych se ze všeho nezbláznila. Cítila jsem, že mám zvláštně tuhý nohy a celkově celý tělo, ale přikládala jsem to právě stěhování. Polevit v tréninku nepřipadalo v úvahu. Měla jsem dva týdny do prvního rychlého závodu, toužila jsem si v Budějkách na desítce zaběhnout osobák. Měsíc do pražské půlky. Teď prostě nebyl čas odpočívat. Nicméně protože já nikdy nežiju uplně jednoduchej život, pár věcí nešlo podle mých představ. Malá umanutá poseroutka uvnitř mě se začala bát, že je něco jinak. A tam se přesně vzala ta tenze v těle, kterou jsem tak úspěšně ignorovala. Úterní intervaly, čtvrteční osmička v tempu závodu. Takže tempo 5.03/km. Najednou jsem z toho ani neměla radost. Co hůř, začaly se ozývat moje holeně. Sakra, teď ne! Teď se to nehodí! Představila jsem si celou jarní sezónu, kterou mám naplánovanou opravdu ambiciózně. Stejně jsem šla běhat v pátek. Nohy tuhý a celkově nic moc, ale já si to odmítala připustit. V neděli dvacet kilometrů, spíš takový popobíhaní. V pondělí jsem začala tušit průšvih. A jako by toho nebylo málo toho, co se kazilo, přišly první velká omezení ze strany vlády. Žádný Budějovice, žádný společný tréninky. Panika a napětí mezi lidmi by se dala krájet. A citlivka jako já do sebe i přes veškerou snahu všechno nasávám. Tak jsem si říkala, že poběžím pomalu. A to stejný jsem si řekla ve čtvrtek. Nicméně ten den jsem si slíbila aspoň dvoudenní pauzu. Přidala silové cvičení, abych posílila svaly. Přidala jsem jógu, abych se víc protáhla a aby i moje hlava trochu vypla.
Vzhledem k tomu, že mám potřebu často o věcech přemýšlet a to bývá někdy na škodu, tak jsem přemýšlela i tentokrát. Jak to, že to stalo? Kde ta bolest vzala? Jak to, že se ve stojce na hlavě kývu jako strom ve větru? Co se to sakra děje? Proč chodím bez energie jako stín?

Sobota ráno. Začala jsem koketovat s během. Ne že bych necítila žádnou bolest, ale chtěla jsem zkusit pomalé tempo. Šestkové. Bez cíle na vzdálenost. Pro jistotu s batohem, vodou a jedním gelem.
Prvních asi 5km to nebyl žádný zázrak, ale povedlo mi zvyknout si na (pro mě pomalé) tempo a to držet. A tak jsem se vědomě začala snažit uvolňovat. Došlo mi, jak moc se soustředím na budoucnost, že mi uniká přítomnost. Že se začínám až moc ohlížet do minulosti. Že se mi vrací strach a úzkosti. A že jsem to nechala zajít tak daleko, kdy tenze uvnitř celého těla mohla dát stopku běhu. Čím víc jsem odkrývala spoustu „bubáků“, tím lehčeji se mi běželo. Až mi došlo, že mě holeně vůbec nebolí. Tak jsem doběhla až do Vraného. Cestou mi docházelo, jak se mi vrací úsměv a pohoda. Jak se soustředím jen na běh. Jasně, po dvaceti kilometrech došla duha a jednorožci a mě začaly bolet nohy únavou a poslední kilometr jsem tlačila asi i očima, ale to je něco jiného, to sem teď nepatří.
Co tím chci říct? Určitě to tak nemají všichni, ale pokud člověk bude udržovat pozitivní mysl, tělo bude uvolněný a všechno půjde líp. Bože, takový klišé. Ale já jsem vybíhala s pocitem, že zase dělám blbost a po 25 kilometrech byly moje maximálně tak unavený. Chci tím taky říct, že tohle je přesnej a „krásnej“ důkaz toho, že stejně je nejdůležitější ta přítomnost. A ve chvíli, kdy ji ztratíme, pak začneme ztrácet i sebe. Ale tělo máme chytrý a pokud ho posloucháme, tak ono nám řekne, že blbnem.
Tak pomalým běhům zdar. Já se jim teď hodlám věnovat, protože dřív než v květnu žádný závod nebude.  


Komentáře

Oblíbené příspěvky