Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

Ústecký reparát


Když jsem před létem přemýšlela nad svým běžeckým tréninkem, který měl směřovat ke dvěma důležitým závodům – Birell GP a Nature run – zvažovala jsem účast na Ústecké půlce jako poslední long run, před 23km dlouhým šílenstvím, které jsem si na sebe rok zpátky vymyslela. Pořád jsem váhala a mé dilema vyřešili kamarádi větou „my už ale s tebou počítáme“. Takže ještě ten den jsem koupila registraci. A klepala si na čelo.
Po osobáku na Birellu a celkem rychlém závodě ve Hvězdě jsem trochu začala uvažovat nad tím, že by se mohlo zadařit, a mohla bych prolomit ty prokleté dvě hodiny. Ale upínat se na to jsem si zakazovala. Od středy mě začali hecovat i kamarádi a to byla konečná. Jenže… Člověk míní a realita mění. Čtvrtek večer. Jdu ze sportovní masáže a cítím se mizerně. Jako přejetá válcem. Přikládám to masáži a poslednímu tréninku. Suché rty jsou ale malý vykřičník, že to nebude jen tak. Pátek ráno. Ok, tak to opravdu nebylo jen tak. Bolí mě celé tělo, asi dostávám rýmu, hlavu mám jako střep. Odpoledne kupuju citrony a zázvor a lezu do postele. Nemám tušení, co bude do rána. Sobota. No, hlava mi možná brzy praskne, ale já běhat jedu. Na pohodu. Buď to půjde, nebo ne. A jak to šlo?   

První nostalgie a vzpomínky přišly už ve vlaku. Rok zpátky jsem jela do Ústí sama, neměla jsem vůbec natrénováno a bála jsem se. Ústí samo o sobě je pro mě plné vzpomínek. Třeba jako Olomouc. Rok zpátky jsem si tu ale sáhla na dno. Hodně. Poprvé mi po závodě bylo tak zle, že jsem skoro nemohla chodit. Letos jsem natrénováno měla. Dokonce na osobák. Ale zdravotně bych si zasloužila spíš odpočinek.
V Ústí dáváme oběd a kávu. Převlékáme se a batohy necháváme v úschovně. Sluníčko pálí a nervozita stoupá. Nechápu, že jsem pořád před každým závodem tak nervózní. Ve dvě hodiny jdeme na hromadné focení s Adidas runners. Zdravíme se s kamarády, „nemocných“ nás je víc. A pak už tradičně nemůžu vydržet do startu. Mám přelepený koridor. Slečna, která nás kontrolu naštěstí není moc poučená, protože z Déčka startují jen štafety a 2RUN. A já. Minuty do startu si zkracujeme s Markét povídáním. Ptá se mě, kdy mě má čekat v cíli. Jestli prý v čase 1:55 – 2:10. Hodina padesátpět. Zní to hezky.

A už zní tóny Vltavy. To se neoposlouchá. Mám zase husinu. Slíbila jsem si tempo mezi 5.30 a 5:50. Druhý kilometr mám za 5.09. Trochu mě to překvapí a znervózní. Na pocit se mi ale běží dobře, tak držím tempo podle pocitu. Kilometry naskakují ani nevím jak. Na pátém jsem pod 27 minutama, myslím na Markét, pro ni to tu končí. Pozdravím holky ze štafety a běžím dál. Okolo sedmého kilometru začnu plánovat první přesnídávku, nesmím to podcenit. Poprvé míjíme rychlejší běžce. Hledám známé tváře. Měníme si pozdravy a úsměvy. První přesnídávka, za chvilku je tu desátý kilometr. Jsem pod 54 minutama. Jako vážně? Na jedenáctém kilometru jsem v čase 59 minut přesně. Takže i kdybych běžela šestkovým tempem, doběhnu za dvě hodiny. To mě celkem uklidňuje. V centru si plácám s dětmi, přebíhám potřetí most. Ty jo, to už tu je ta nekonečná tam a zpátky rovinka okolo vody? Opět hledám známé tváře. Je vidět, že s blížící se dvacítkou v nohách nám pomalu a jistě přestává chutnat. Cpu do sebe druhou přesnídávku, od sedmnáctky přichází moje obvyklá krize. Už jen 4 kilometry. Mám neuvěřitelnou časovou rezervu. Běžím jako stroj, myslím na pevný core a aby mi pomáhaly ruce. Myslím na cíl, na všechny ty lidi, co tu jsou se mnou. Co mi dělají ze závodů nezapomenutelné okamžiky. Už jen tři. To je přece kousek. 300m refreshment. Poprvé přibrzdím pro vodu. Trošku piju, mačkám houbičku na záda, před dvacítkou se kousek projdu. Prodýchnu píchání v boku. Cítím malátnost, docela jsem si naložila, pořád vím, že mám hodně času. Že můžu běžet i pomaleji než jen šestkovým tempem. U cedule dvacet kilometrů se znova rozbíhám. Míjím žluté cedule, které odpočítávají po dvoustovkách doběh do cíle. Naposledy na most. Vím, že až do cíle stojí diváci a fandí. Nacházím poslední zbytky energie a k cílové rovince zrychluju. Myslím, že jsem se i usmívala. Pod branou vypínám hodinky. Jsem pod 1:57. Do očí se mi derou slzy a žaludek protestuje. Mám co dělat, abych se nerozbrečela. Pomalu se přesouvám do zázemí, je mi pěkná zima, ale nohy mi dávají jasně najevo, že průměrné tempo 5:31 na 21 km je docela znát. Takže se spíš šourám. Mám pořád slzy v očích a pusu od ucha k uchu. 
Padl další osobák. Moc dobře vím, že to není jenom poctivým tréninkem. Že je to zásluha dalších faktorů. Hlava zafungovala, kamarádi okolo. A že v osobním životě jsem teď tak nějak na obláčku. Třeba jen na chvíli, třeba na dlouho. Kdo ví. Ale myslím, že to teď hodně pomáhá tomu, že se mi běhá perfektně.  

Jestli mě tenhle závod zase něco naučil, tak to, že je důležitý myslet na přítomnost. Nepochybovat a věřit. Jít do věcí, který za to stojí, naplno. A že ty výstupy z komfortní zóny sice jsou někdy plný obav, ale vždycky jsou skvělý. Že je zbytečný se pořád hrabat v minulosti, ta už byla. A že budoucnost se mění každou minutou.
Tak za dva týdny v Liberci! Pokořit nejdelší vzdálenost a skoro 800 metrů převýšení. Já se nebojim a jdu si uvařit další zázvorovej čaj.    

Komentáře

Oblíbené příspěvky