Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

Pražská půlka


Tolik očekávaný Pražský půlmaraton. Jak nakonec dopadl?
Celý týden byl náročný. Kvůli posunu času a víkendu u rodičů jsem naspala mnohem méně hodin, než jsem zvyklá. Následovala nedělní jóga a velmi brzké pondělní vstávání. Úterý mělo být ve znamení posledního výklusu, ten se ale nekonal. Únava. Ve středu jsem sice na pár kilometrů vyrazila, ale bolavý žaludek mi moc dobrého pocitu nepřidal. Přišel čtvrtek a s ním můj nekonečný TO DO LIST. Abych nasála aspoň trochu závodní atmosféru, vyrazila jsem si vyzvednout startovní číslo na Výstaviště. Jen jsem překročila práh, spadla ze mě veškerá únava. Dala jsem si kafíčko a koupila nové legíny. A zase se mi vrátilo těšení. Už pozítří!
Celý pátek jsem se snažila myslet na dostatečný pitný režim. K večeři jsem si, jako tradičně, udělala špagety. Ranní závody se prý běhají na večerní jídlo. Usnula jsem brzy, ale dospat jsem nemohla. V půl 4 ráno jsem měla pocit, že jsem vyspaná. Trhavě jsem ještě 3 hodiny vydržela. V půl sedmé jsem ale už lezla z postele.
Ranní káva, velká ovesná kaše, trochu pistáciového másla a banán. Po osmé mi jela tramvaj na Malostranskou.
Už v tramvaji jsem začala být nervozní. Jako kdyby to byl můj první půlmaraton. Tenhle měl být ale už devátý. A konečně první, který si užiju od začátku až do konce. Pokud bych si měla sáhnout do svědomí, objemy jsem úplně natrénované neměla, obvykle teď běhám 10km. Že bych ale nedoběhla, to jsem se nebála.
Okolo půl 10 se dostávám do svého koridoru. Cítím se dobře, čekám, že bude teplo. Poslouchám okolní běžce, deset minut před desátou zapínám hodinky, abych zavčas chytla signál. Nad námi letí vrtulník a najednou se začnou linout tóny Vltavy. Mám husí kůži. KONEČNĚ. Vodiči na 2:00 jsou přede mnou a vodiči na 2:10 za mnou. Ideální stav. Dlouhých 8 minut se pomalu posouvám ke startovní čáře. Rozbíháme se. Předbíhám a hledám si své místo, pro pohodlný běh. Než se rozkoukám, první kilometr za mnou. Běží se mi skvěle. Myslím na techniku, běh si užívám. Na desátém kilometru jsem v čase po 57 minut. Míjím svého bývalého lékaře, zdravíme se a já běžím dál. Už odečítám druhou půlku. Do čtrnáctého kilometru je všechno jak má být. Mé průměrné tempo je nad očekávání skvělé. 5.40/km. V Holešovicích potkávám kamaráda, vypadá zničeně. Nechce, abych na něj čekala a tak běžím dál. Začínám pociťovat únavu a tak na nejbližší občerstvovačce poprvé piju. Zbytek kelímku liju na záda a běžím dál. Následující dva kilometry přichází moje tradiční krize. Zpomalím. Okolo sedmnáctého kilometru začíná moje tělo protestovat. Bolí mě žaludek. Tajně doufám, že když zpomalím, tak se všechno srovná. Bohužel, metr za metrem je to horší a horší. Běh střídá chůzi, já nemám tušení co se se sebou. Chvíli váhám, že bych závod vzdala. Poprvé od dob, kdy jsem začala závodit. Dlouho přemýšlím, jak moc mi stojí za to závod dokončit. Nekonečný kilometr se mi honí hlavou medaile, vlastní ego, pocit selhání a myšlenky na doprovod, který slíbil, že po závodu bude čekat. Jestli tam opravdu bude, netuším.
Na devatenáctém kilometru dobíhá kamarád. „Utíkej, je mi strašně zle“. A posílám ho dál. I když v tu chvíli vím, že i kdybych měla dojít, tak závod dokončím, tak nemám tušení, jak moc ty poslední dva kilometry budou bolet. Mám mžitky před očima pokaždé, kdy se pokusím rozběhnout. Vlastně už moc neovládám nohy a modlím se, aby to bylo za mnou. Absolutně nechápu, co se stalo. Tak krásně se mi běželo. Tak skvěle jsem se cítila. Poslední stovky metrů přede mnou a za zády slyším sanitku.
Kde se asi stala chyba, mi dochází druhý den ráno, kdy mě budí neuvěřitelná žízeň. I přes to, že jsem večer vypila alespoň tři litry vody. Dehydratace. To, že mám s pitným režimem trochu problém, to nějakou dobu vím, ale teď se mi to potvrdilo. Vzhledem k tomu, že je pražská půlka první dost teplý závod, tělo ještě úplně zvyklé. Dle rad ostatních, zkušenějších, běžců bych měla do budoucna pohlídat i jídlo v průběhu závodu. Takže i když ještě v sobotu jsem reálně zvažovala, že do Budějovice nepojedu, tak dneska už vím, že pojedu. Mám 8 týdnů na to, abych si zkusila, co na mě funguje, aby se mi tohle extrémní vyčerpání už nestalo. Abych si závody zase užívala a potom normálně fungovala.
Další kolaps. Seberu poslední zbytky sil a dobíhám do cíle. Je mi zle. Strašně zle. Opírám se o zábradlí, chce mi zvracet a brečet. Praha mi zase dala lekci. Miluju běh a tohle nedokážu přijmout. Chci si závody užívat. Po Ústecké půlce jsem doufala, že se tenhle stav nebude opakovat a je tady ZASE. Trvá mi nekonečně dlouho, než s pauzama dojdu pro batoh a ven ze zázemí. Cítím se neuvěřitelně zlomená. Snažím se do sebe dostat vodu. Nejde to. Chvíli mi je dobře, chvíli zle. Domů naštěstí nejedu sama, snažím se závod vychodit a občas posedávám na lavičce, když se mi udělá špatně. Občas mnou lomcuje zimnice. Až někdy okolo 4 hodiny se mi dělá dobře. Trochu se najím a doháním pitný režim. V hlavě mi všechno šrotuje.

Psychicky jsem dostala zase obrovskou lekci. Umím radit jiným, ale sama hyperaktivně neposedím. Jídlo se snažím držet, protože mám pořád někde vzadu touhy dostat dolů ta 3 kila, která se mě drží. Snad mi tenhle, už podruhé zdvižený prst pořádně otevře oči a já budu svoje tělo víc poslouchat, abych si mohla užít to, co tolik miluju – běhání.      


Komentáře

Oblíbené příspěvky