Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

Je to jen v hlavě

„Ty jsi fakt magor!“
Jedna z nejčastějších vět, které slyším od svého okolí jako reakci na to, že o víkendu vstávám v 7 ráno na trénink s trenérkou, že si na každý den chystám krabičky, nebo že jdu po práci ještě běhat. A následně pak spustí, že oni to nemají ani čas, ani sílu. Že nemají čas si vařit do práce, a že už vůbec nemají čas a energii jít cvičit. A že by určitě nic neuběhli. Ale dokud to nezkusí, nezjistí.


Přemýšlela jsem na tím, když jsem byla v neděli běhat. Mám ráda dlouhé běhy, spoustu času na myšlenky. Část cesty se mi honilo hlavou, jak nejsnadněji zpracuju všechny suroviny na přípravu krabiček. Okolo desátého kilometru, kdy se mi běželo překvapivě pořád celkem dobře, jsem se rozhodla, že si k plánovaným dvanácti ještě dva kilometry přidám. Miluju běh a miluju dlouhý běh, ale i já celkem často bojuju se svou hlavou. S hlavou – to, o čem vlastně dneska chci psát. Všechno je jen v naší hlavě.

Hodně lidí se mě ptá, kde na pohyb beru energii, jak se dokážu přinutit, … No jako upřímně? Většinou se mi chce ráno, přes den, ale jakmile se převlíkám, moje hlava začne vymýšlet únavu, bolavý nohy, hlad a milion dalších důvodů. Bylo by snadný se na to vykašlat a místo běhu nebo workoutu si dát kousek čokolády. Pustit si film nebo zajít někam na kafíčko. Tohle je přesně chvíle, kdy člověk musí sám na sobě umět poznat, kdy jsou tohle jen momentální výmluvy a kdy je to pravda. V 90% to jsou jen momentální výmluvy. Kromě toho taky vím, a to na mě platí asi nejlépe fakt, že bych na sebe byla naštvaná. Těšila jsem se na běh a pak jsem nešla, protože jsem si cítila unavená? Se 100% jistotou vím, že za dvě hodiny by mě tohle rozhodnutí hodně mrzelo. A stejné je to s délkou či intenzitou. Když běhám, první dva až čtyři kilometry jsou souboj se sebou samotnou. Důležité je si ale uvědomit, jestli je to zase jenom naše hlava nebo jestli to opravdu ten den nejde. Sama sebe se často ptám, jestli mě vážně tak bolí nohy nebo jestli jsem vážně tak unavená. A většinou, překvapivě, odpovím NE. A tak běžím dál. Představte si ten pocit potom. Endorfiny, skvělá nálada, ...
Další z faktorů, které mi pomáhají se „dokopat“ je plánování. Trenérku mám domluvenou vždycky minimálně týden dopředu. Snažím se střídat běh a cvičení a jógu. A taky mít jeden volný den. Nebo alespoň jen jógu. Každopádně můj diář je plný „okýnek“ toho, co zrovna budu dělat, ostatní aktivity snažím s tím vším nějak sesynchronizovat.  
V neposlední řadě je mi motivací i to, jak pohyb působí na moje tělo. Kromě toho, že mi dokáže vyčistit hlavu, podívat se na problémy z jiné perspektivy nebo na ně alespoň na chvíli úplně zapomenout, tak moje tělo vypadá díky němu stále líp. A za to mi teda sakra stojí! I když to někdy fakt bolí.

Samozřejmě, pohyb miluju. Bez toho by to nešlo. Není to o tom, že s odporem nazouvám běžecké boty nebo odpočítávám vteřiny v planku. Pokaždé ale netrvá můj trénink hodinu. Někdy je to jen intenzivní půlhodinka. Někdy jen pár osm kilometrů. Pohyb prostě k mému životu patří. Ale jako většina, i já mám své lenivé JÁ, které se mě často snaží přesvědčit, že si raději odpočinu s jídlem u filmu. A je jen na mě, jak si nastavím priority. A to ať už před samotným cvičením nebo v jeho průběhu.

Komentáře

Oblíbené příspěvky