Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

Bílkoviny v našem jídelníčku aneb fazolovo-cuketové placky

Už dlouho sleduju blog a instagram terezas_diary. Nyní ale přišla s výzvou, která mě donutila trochu přemýšlet. Dřív bývaly velkým démonem tuky, dneska jsou to zase sacharidy. Jestli se mám přiznat, sama jsem si strachem ze sacharidů prošla a pár týdnů jsem se snažila jet opravdu low-carb. Jenže extrémní snížení sacharidů, které znamenalo vyřazení skoro veškerého ovoce a zeleniny jako je řepa nebo paprika nebylo úplně ideální volbou.
Dneska přijímám sacharidy primárně z ovoce, zeleniny a ranních kaší. Zřídkakdy si dám quinou, batáty nebo brambory. Ale cítím se tak mnohem lépe než po míse rýže nebo těstovin.
Co se ale, podle mého, přeceňuje je množství bílkovin v našem jídelníčku. Souhlasím s tím, že pokud je člověk aktivní, tak je fajn mít bílkoviny v každém jídle. Zpomalí trávení a člověk nemá tak brzy hlad. Sama ujíždím na proteinových lívancích. Myslím, že většina z nás přijímá bílkovin zbytečně moc, ale nejsem odborník, takže bych se do dalších debat nechtěla pouštět.
To, nad čím jsem ale přemýšlela, byly zdroje bílkovin. Většina aktivních lidí nejčastěji sahá po mase, vejcích a sýrech, často ještě suplementuje proteinový prášek. Mnozí často přemýšlí, jak svůj jídelníček odlehčit, ale svého množství bílkovin se nechtějí vzdát. Málokdo se ale určitě zamyslel nad tím, kolik bílkovin se dá poskládat v čistě rostlinné stravě. A ne, není třeba mít v každém jídle zpracovanou sóju (tofu, tempeh), seitan nebo nějaký rostlinný proteinový prášek. Zelenina, ořechy a luštěniny obsahují poměrně dost bílkovin, stačí jen maličko přemýšlet. Takže jsem moc ráda, že jsem si Terčinu výzvu trochu upravila a dokázala vymyslet jídlo, které má opravdu hodně bílkovin (nějakých 40g na porci), neobsahuje lepek, sóju ani laktozu. K
dybych nebyla tolik hladová, myslím, že s větším množství zeleniny by mi stačila jen placka jedna. Na druhou stranu, aspoň nemusím řešit svačinu a do večeře vydržím bez pocitu hladu.

Recept na 4 placky:

  • červené fazole - 240g
  • 1/2 červené cibule
  • stroužek česneku
  • 200g cukety
  • 10g lahůdkového droždí
  • sůl, pepř, červená paprika, tymián
  • pohanková mouka - cca 40g
  • mandlová mouka - cca 20g
  • kokosový olej
Cibuli a česnek nakrájíme na drobounké kostičky a necháme zkaramelizovat na kokosovém oleji. Fazole propláchneme a rozmačkáme vidličkou na kaši (můžeme i rozmixovat, ale já mám raději, když zůstanou kousky fazolí). Nastrouháme cuketu a pořádně z ní vymačkáme vodu. Do mísy s fazolema, cuketou, cibulkou a česnekem přisypeme koření (snadno s ním jde experimentovat), lahůdkové droždí a postupně pohankovou mouku (postupně dokud nevznikne směs, která nebude moc lepit). Nakonec vytvarujeme placky, které obalíme v mandlové mouce a opékáme na kokosovém oleji.

Salát (1 porce):
  • 75g baby špenátu
  • 10g tahini
  • citronová šťáva
  • pár cherry rajčátek
  • 15g arašídů
  • 50g quinoy (za syrova)
Z tahiny, citronové šťávy, trochu vody a špetky soli umícháme dresink. Uvaříme quinou podle návodu a po vystydnutí ji smícháme se špenátem, tahini a cherry. Ozdobíme arašídy.

Další ingredience:
  • Hlíva - popřípadě portobello (na portobello burger)
  • 1/4 avokáda
  • 1 ČL hummusu
Hlívu jsem jen lehce opekla, jeden kousek jsem namazala hummusem a druhý rozmačkaným avokádem a navrch jsem položila fazolové placky a podávala se salátem z quinoy a špenátu.

Další možnou alternativou je pouze zeleninový salát (což asi bude moje volba na příště) nebo s houskou vytvořit burger. Každopádně tohle budu dělat mnohem častěji - byť mi příprava zabrala okolo 40 minut, vytvořím 2-3 porce.
  

Komentáře

Oblíbené příspěvky