Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

A tobě tohle chutná?

Otázka, kterou jsem slyšela už asi tisíckrát. A pokaždé mě rozčílí. Stále odpovídám chutná, kdyby ne, tak to nebudu přece jíst. A to mě donutilo, se nad vším zamyslet.
Když si vzpomenu na dobu, kdy jsem jedla úplně jinak, než dneska, tak i přes ty všechny čokolády, knedlíky, bílé pečivo, chipsy a hranolky, jsem zeleninu měla ráda. Nad tofu jsem nikdy nepřemýšlela, z luštěnin jsem dala šanci jen čočce. Chtěla jsem jíst zdravěji, ale na druhou stranu jsem se nechtěla vzdávat svých oblíbených jídel. Jídlo jsem měla vždycky ráda a protože je táta opravdu dobrý kuchař, tak je mám i já podle toho celkem mlsný jazýček. A to i dneska - sním de facto skoro každou potravinu, ale potřebuju, aby mělo jídlo dobrou chuť. Potrpím si na kvalitu a vždycky čtu složení.
Když jsem přecházela na zdravou stravu, nikdy by mě nenapadlo, že bych měla jíst něco, co mi nechutná. Jak teda vařit zdravě a chutně?
Myslím, že úplně nejdůležitější je zahodit všechny předsudky a vzpomínky na školní jídelnu. Já sama
jsem nechtěla dlouhé roky jíst rizoto, protože do něj mamka jedou dala pálivou papriku. A přitom je to jen rýže, zelenina a maso. Přece pokaždé to rizoto nebude chutnat stejně!
Zároveň to ale neznamená, že hnedka do svého jídelníčku zařadím všechno, co jsem v minulost neměla ráda. Chce to postupně. Jedna z nejdůležitějších věcí je, že nás nové jídlo musí bavit. Je blbost vyvařovat složité v deset večer po náročném tréninku.
Každopádně ale není potřeba se bát experimentovat s novými potravinami a chutěmi. Na druhou stranu, často je v jednoduchosti krása, takže každé jídlo nemusí obsahovat 5 druhů koření a dalších 15 surovin. Navíc i naše chuťové buňky mají trochu omezenou kapacitu a je dokázáno, že po pár soustech se intenzita dané chuti snižuje.
I když se snažím připravovat rychlá a snadná jídla, tak vždycky přemýšlím. Sacharidy čerpám hlavně ze zeleniny, kterou nadevše zbožňuju snad na všechny způsoby. Případně v podobě vloček, quinoy, pohanky, brambor nebo batátů a samozřejmě z ovoce. Zdravé tuky preferuji ve formě avokáda, ořechů a oříškových másel, semínek nebo třeba z lososa. Bílkoviny někdy z masa, lactofree mléčných výrobů, tofu, seitanu, tempehu a luštěnin. Samozřejmě se všechno prolíná, protože většina potravina obsahuje jak sacharidy, tak bílkoviny nebo bílkoviny a tuky. Každé mé jídlo má zastoupeny všechny 3 složky, ale zelenina (kromě snídaně) vždycky má hlavní roli.
Co teda používám, aby jsem měla různé obměny?

  • pesta - ze sušených rajčat, bazalkové, .. - chuť bývá intenzivní, ale dokáže příjemně obměnit chuť salátu nebo pečené zeleniny
  • lahůdkové droždí - dodá "sýrovou" chuť kamkoliv ho přisypete (já ho sypu často skoro všude, ale hlavně na zeleninu)
  • tahini - pasta ze sezamových semínek - ať už samotná nebo v kombinaci s citronovou šťávou je úžasná zálivka. Já jsem si na ní vypěstovala doslova závislost.
  • koření a čerstvé bylinky - méně známé garam masala nebo tandoori masala, koriandr, skořice (na pečené dýni nebo batátech umí vážně divy)
  • oříšky a semínka - ráno do kaše (včetně oříškových másel), do salátů nebo na pečenou zeleninu - piniová, dýňová, lněná, chia, slunečnicová, konopná, ... kešu, mandle, arašídy, vlašské nebo pekanové, ... 
  • luštěniny - s rajčaty, upečené, do salátu, na pomazánku, burger nebo třeba na sladko jako brownies nebo kaše - dají se zařadit na hromadu způsobů
  • kokosové mléko - zjemní omáčku, je super ráno do kaše nebo do smoothie, z tuhé části vyšleháme krém nebo s kokosovým cukrem z něj vznikne veganská a lehce zdravější alternativa karamelu
  • batáty - já patřím rozhodně mezi jejich milovníky - časem se tu objeví recept na batátové brownies, rozpečenou batátu s arašídovým máslem nebo třeba batátové toasty - každopádně jen tak pečené jsou skvělou přílohou
  • zelenina - není třeba ji jen vařit/péct nebo jíst syrovou, dají se z ní udělat super nudle (recept na cuketové nudle už tady byl), zvětšit objem ovesné kaše nebo z ní upéct sladký dortík
A takhle bych mohla vyjmenovávat do nekonečna. S chutěma je potřeba si hrát a nejít si cestu, kdy nám zdravá strava chutná. Chce to jen trošku přemýšlet a občas i plánovat. Samozřejmě slibuju, že se budu snažit přidávat co nejvíc inspirace sem nebo na instagram-

Komentáře

Oblíbené příspěvky