Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavé

Run Berounka run - další závod z druhé strany

Když jsem na konci srpna pomáhala na Labi, bylo naprosto jasný, že ráda přiložím ruku k dílu i na dalším Mírově závodě. Na run Berounka run .  Jestli Labe kopíruje Vltavu, tak Berounka je originál. Šest běžců, šest úseků. Šest (víceméně) trailových půlmaratonů. 130km a nějakých 3000m převýšení. Na Labi jsem si zkusila trochu svých organizačních schopností a naplánovat předávky, přes noc na ně pomáhat rozvézt stany a na dvou předávkách (a kousku) být. Mluvit s běžcema, s ostatníma dobrovolníkama, hodně telefonovat, řešit problémy. Nespat. Víkend, kterej jsem sice dospávala asi dva týdny, ale zároveň z něj fakt dlouho žila.  Berounka byla jiná. Ale zase skvělá. A stejně jako na Labi se plány měnily z hodiny na hodinu. Původní plán byl kontrola dvou úseků a předávka, ale i to se změnilo. Pátek. Okolo třetí hodiny mě vyzvedává Pavel, další dobrovolník, se kterým jedeme kontrolovat dva úseky. Vzhledem k času tuším, že mě čeká víc běhu, než jsem chtěla. Ve čtyři fasuju fáborky, pár

Moje běžecké začátky


Vždycky jsem o sobě prohlašovala, že já rozhodně nikdy běhat nebudu. Že nedokážu pochopit, jak někdo může dobrovolně běhat třeba 10 km třikrát do týdne. Pak jsem ale začala měnit svůj životní styl a snažila se do svého života zařadit pravidelný pohyb. Měla jsem neuvěřitelný mindrák ze svých lýtek a hledala rady na internetu. Bohužel (a nebo bohudík?) všude radili běh. Touha po spokojenosti s vlastním tělem byla silnější než nechuť k běhu a tak jsem si koupila první běžecké boty, abych si svůj úmysl nemohla rozmyslet až sleze sníh. Začátky rozhodně nebyly snadné. Pamatuju si na první jarní výběh, když jsem uběhla asi kilometr a celá udýchaná musela přejít do chůze a na indiána doběhla zpátky domů. Mým cílem bylo běhat mezi 4-5 kilometry aspoň dvakrát za týden. A protože jsem občas až přehnaně cílevědomá a tvrdohlavá, tak jsem další měsíce několikrát v týdnu nazouvala běžecké boty a trpěla. Ale ten pocit po návratu byl k nezaplacení. Ani nevím, kdy se to zlomilo, ale v létě jsem už běhávala protože jsem se těšila a protože jsem chtěla. Běh pro mě začal být cesta, díky které jsem dokázala vyčistit hlavu a urovnat myšlenky.
Další zlom nastal přihlášením na první běžecký závod. 5km a jen ženy. To byla výzva. V té době jsem zároveň objevila běžeckou skupinu, která pořádala (a stále pořádá) pravidelné výběhy po Praze. Běh mi začal dávat víc a víc. Kromě mnou vytoužených úbytků na centimetrech po obvodu různých částí těla jsem začala nacházet nové kamarády a pomale i lásku k běhu. 
Po prvním závodě na 5 kilometrů přišel za necelý měsíc závod na 10 kilometrů. 10 kilometrů. To by pro mě neuvěřitelný milník. Nikdy před tím jsem tolik neuběhla. 

Ale protože to nebylo vůbec strašné, začala jsem snít o půlmaratonu. Ten v Praze byl hned po zimě. Co když nestihnu natrénovat? Tak co třeba Budějovice? Do června je hodně času. A tak jsem se přihlásila.
Než jsem si to stihla uvědomit, utekl můj první běžecký rok jako voda. Běhala jsem v zimě, v dešti, objevovala různé typy tréninků jako jsou třeba intervaly nebo fartlek. Z běhu se stala závislost, láska a kamarád. Když přišly starosti, šla jsem běhat. Když jsem potřebovala udělat důležité rozhodnutí, šla jsem běhat, když jsem byla šťastná, šla jsem běhat. Ať jsem jela kamkoliv, vždy jsem sebou měla běžecké boty. Těšila jsem se na půlmaraton v Budějovicích a snažila se trénovat. A na začátku března přišla zpráva „Nechceš běžet pražský půlmaraton? Jsem nemocná“. Chvíli jsem váhala, bála jsem se, ale touha a zvědavost vyhrály a já jsem se v dubnu 2016 poprvé postavila na start závodu o délce 21,1km. A zamilovala se.
A dneska už běhám čtvrtý rok a jsem neskutečně vděčná, že jsem s během začala. Jsem vděčná za svou umanutost a vytrvalost. Stále se snažím zlepšovat techniku, stále mám dny, kdy to prostě nejde nebo naopak kdybych mohla běhat snad celý den. Stále běhám s běžeckou skupinou, většina mých kamarádů jsou běžci a většina mým knížek v knihovně jsou o běhání nebo o běžcích. Rozčiluju se, když někdo neví, kdo je Jirka Homoláč nebo Eva Vrabcová-Nývltová. Běh je láska a závislost. Už si bez něj neumím představit život.


Komentáře

Oblíbené příspěvky